IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Thursday, November 17, 2011

E-Belia :: anda generasi Y, maka anda patut BACA!

siapa kata Malaysia lemah?? see.. malam ni membuktikan segalanya.
Assalammualaikum.
salam harimau malaya.
GOALLLLLLLL!!!! yeay Malaysia menang malam ni lawan Indonesia.


Ok, menang-menang jugak tapi itu bukan topik yang aku nak story malam ni.
Disebabkan line maxis buat hal. lambat la jawabnya aku nak post entry ni.
Aku nak cerita tentang E-Belia. korang tahu apa itu E-Belia?


Make it simple supaya korang yang tak tahu boleh la tahu sikit-sikit.Atleast, adalah tahu sikit info.
E-belia adalah satu sistem yang di wujudkan bagi memperolehi maklumat korang untuk disimpan dipengkalan data maklumat bagi tujuan yang baik. Which is, di mana mereka boleh alirkan sesuatu informasi yang berguna buat kita semua golongan remaja masa kini.

Paling best, bila mana ada aje yang aku dengar bunyi-bunyian yang berbunyi seperti ini  "Eh lama dah rakan muda tak buat program belia. mana kerajaan salur duit ntah. dulu banyak je program. sekarang lesap." itu baru kes 1. kes 2 bila dia cakap macam ni. "hah? rakan muda? pernah dengar tapi tak tahu pun ada program-program boleh join ke? senyap je. macam tak de pape je rakan muda tu."  ok, see? ini yang bestnya. E-belia ni ada link dengan KBS. hah ape itu KBS?


Ok, KBS adalah kementerian belia dan sukan. Aku berani jamin, memang ramai yang tahu adanya rakan muda dan Kompleks Belia disetiap negeri dan kawasan. tapi tak ramai yang tahu selalu ada program yang dianjurkan adalah untuk orang ramai dan paling penting ianya FREE. Ok, jangan segan silu sebab benda ni memang jadi trend dalam budaya kita yang mana bila ada je program tak nak amik tahu, tapi bila senyap sibuk cakap itu. cakap ini, tapi sebenarnya dan hakikatnya kita selalu suka menunding dan menyalahkan tapi kita tak pandang betul-betul usaha yang sedang dijalankan bagi memantapkan generasi youth memansuhkan agenda yang tidak bermanfaat. Betul, ini fakta!


Maka, E-Belia ini mampu menyalurkan maklumat akan program-program yang bakal dianjurkan buat generasi Y. Tak salah and rugi kalau korang join, sebab ada banyak manfaatnya. Nak tahu? Sila baca sampai habis. dan korang tak payah nak google lagi.





Ok, syarat untuk mendaftar mudah saja anda hendaklah mempunyai ciri iaitu warganegara MALAYSIA. dan berumur 15-40tahun sahaja. lebih dari had ini bukan dinamakan youth. hehe. aku masih lagi youth. korang?


Macam mana nak apply? pergi pautan di atas klik je. korang akan boleh memasuki laman sesawang tersebut. Untuk tambahan, sistem E-Belia ni digunakan oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IPPBM). Institut ini adalah sebuah pusat penyelidikan nasional bawah penyelarasan KBS, ia menjalankan penyelidikan pelbagai aspek pembangunan belia.



So, ini juga adalah masa dan peluang untuk korang memberikan idea yang baik bersama untuk dikongsikan dan diketengahkan kepada kerajaan. Bukan senang nak kongsi bersama, daripada asyik cakap belakang je. pot pet pot pet mulut kau jah, tapi siapa yang boleh dengar? hah, ape kata daftar dulu dan ketengahkan apa saranan kau. siapa tahu idea itu kerajaan akan ketengahkan mengikut keperluan dan ia boleh disumbangkan kepada negara. kan? Pada aku ini satu peluang baik usaha kerajaan untuk lebih dekat dengan generasi Y.



aku dah join. korang tak nak terima manfaat bersama ke? bukan susah. 5 minit je.


Ok korang untuk maklumat lanjut boleh la klik pada pautan ni. mana tahu korang ingat aku tipu ke kan. baik korang baca sendiri.  senyum... ^___^

1) Pautan 
2) Pautan
3) Pautan


Itu semua sumber yang korang boleh baca informasinya. Lebih sahih dari korang google. haha. dan lebih terperinci.



P/s:: Aku tulis ni bukan nak kipas kerajaan. Sekadar perkongsian bersama ok. atleast, kita jadi warganegara yang boleh sama berbakti dan tahu akan sesuatu. bukan suruh menyibuk benda buruk, jadi tak salah kan sekali sekala amik tahu. chill.




sponsored link ::




2 comments :

I am Mrs. Kamarul said...

weh aku belia lagi ke bukan ye? haha

I am Mrs. Kamarul said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...