IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Thursday, June 16, 2011

pandangan :: mahalnya cinta

assalammualaikum..
dan salam sejahtera...
ada apa dengan CINTA ??




Sebenarnya entry ini aku sengaja buat khas untuk bagi pendapat aku pada seorang sahabat aku merangkap kawan lama time sekolah rendah.. Actually, we are not best frend and not knowing each other.. tapi aku tahu dia dulu budak baru yang masuk sekolah tu darjah 5. hahahahaha... tapi itu dulu.. now we are frend, sebab dia suka menyemakkan wall aku di facebook..huh!

Guys out there yang budget tahu pasal L.O.V.E, stop dreaming by using ur money to get woman heart. bukan semua benda kau boleh beli dengan wang ringgit... What The Nugget with people those who were thinking like you! you! and you!!.. stop dreaming la... now, woman can succed without man... money can't buy everything.

aku salut dengan kawan aku   Si  Batman ni.. kisah sebenarnya dia pergi dengan gadis idaman dia yang merangkap kawan dia ke satu tempat untuk orang yang nak buat, atau buat pasaran MLM ni..dia kata dia sangat teruja dengan si speaker tu, tapi ada satu ayat yang dia tak setuju.. got it!! bagus kalau kau tak setuju.. sebab aku pun tak setuju.. speaker tu cakap,"sekarang cinta semua boleh di beli. Tiada duit tiada la kasih sayang".. duh!!



"ibarat seperti awan. bukan mudah untuk kita gapai. atau meredahinya.. padang ke dada langit
lontarkan sesuatu kearahnya.. kalau kau mudah mengalah ia akan mudah jatuh...
dan sukar sesuatu itu untuk sampai kepadanya..
seperti cinta... mudah putus asa
kau kecundang memilikinya.."

                                                                                        

memang benar cinta itu sangat mahal.. orang yang berilmu tapi tidak memiliki akal sahaja yang boleh bercakap macam tu.. aku tak berapa nak setuju sebab...

mungkin dia tak tahu yang cinta itu sangat mahal. atau mungkin dia tak pernah dapat cinta dan selalu kecundang dalam cinta. atau... dia tak tahu apa itu cinta...tahukah dia cinta itu sangat mahal..??


Reason aku:


1) Adakah cinta kita kepada anak dengan memberikan dia wang sahaja tanpa kasih dan sayang? dan sekiranya anak kita terlibat dalam kemalangan.. adakah nyawa anak yang kita cinta tadi boleh ditukar ganti dengan hanya berikan pada doktor itu wang?? jwapannya: wang bukan jaminan..
2) Maruah...cinta kita kepada maruah kita.. adakah dara perempuan dan juga teruna lelaki boleh juga dimiliki kembali melalui wang? jawapannya masih sama iaitu wang bukan jaminan..
3) cinta akan ibu bapa, adakah ibu bapa juga boleh dibeli dengan wang ringgit?? ringgit malaysia?? ataupun RM? hahaha.. sama je la semua tu kan....  jawapannya: wang bukan jaminan..
4) terakhir, cinta kepada ILLAHI.. adakah ianya juga boleh dihadapkan dengan wang ringgit?? jawapannya: wang bukan jaminan..


yea.. wang bukan jaminan, bukan jaminan untuk mengikat jamin nyawa yang dah hilang atau akan hilang.. bukan juga untuk mengikat jamin dan mendapatkan kembali maruah yang telah hilang... bukan juga jaminan untuk mendapatkan hati seseorang.. bukan juga jaminan untuk mendapatkan seseorang. meskipun kita boleh mendapatkannya dengan senang atau membeli isteri.. ya! membeli isteri.. zaman sekarang isteri boleh dibeli beb.. sama ada untuk isteri yang haram.. main pakai buang atau pun hadapkan duit pada mak ayah yang mata duitan untuk mendapatkan gadis sunti.. padahal gadis itu tidak cintakan dia... tapi dipaksa.... bukan jaminan.. meskipun seorang pelacur dibayar harga wang untuk dipakai selama semalam.. atau mungkin setahun.. belum tentu hatinya milik awk.. kenapa? sebab dia bukan digunakan oleh awak sahaja.. tapi ramai orang.. bukan juga  jaminan untuk memiliki hati gadis yang terpaksa berkahwin dengan lelaki yang bukan atas kehendaknya. ya mungkin kau menang dengan memiliki tubuhnya atau zahirnya.. tapi bukan batin iaitu dalamannya.. hati bukan boleh untuk dilonggokan dengan wang ringgit. percayalah.. terakhir, ia juga bukan jaminan untuk mendapatkan keredhaan Ya Illahi...

semua yang kita lakukan di dunia. rujuklah kembali dan cuba berpaksikan padaNya.. dengan lafaz niat..
"Lillahi taala : sesungguhnya hanya kerana Allah SWT".




p/s: sekadar bingkisan dari hati. kau rasa aku betul.. sila senyum.. ^____^

1 comment :

hanz_sideme@blogsport.com said...

hmm.. elok g belajar dari bercinta... dah abes belajar baru cakap... ish333......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...