IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Tuesday, April 12, 2011

TERPUKUL :: Kematian adik SAIFUL

awal pagi tadi aku post entry pasal TERPUKUL. Aku dah pun jelaskan mengenai dua maksud terpukul...

Sekarang ni, aku nak masuk kan entry pasal terpukul dalam dua sifat.. pertamanya terpukul dengan kematian adik Saiful.. dan keduanya terpukul atas sebab lakuan..iaitu ustaz pukul awah.. tapi betul ke ustaz yang pukul?? meh baca..!


kematian adik saiful, apa ceritanya?

Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menjadi mangsa kepada penceritaan media berkenaan isu tersebut. Peristiwa berlaku apabila seorang guru agama sebuah sekolah dikatakan telah mendera seorang pelajar berusia 7 tahun hingga menyebabkan kematian pelajar tersebut.
Boleh kita baca bagaimana ‘jahat’nya guru tersebut dengan pendedahan media seperti,
“Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu’ dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung” – harian metro- (boleh baca lanjut dengan tajuk, cikgu ambil nyawa )
“Saiful Syazani meninggal dunia selepas tiga hari dilaporkan koma, akibat dibelasah guru yang juga seorang warden di sekolah agama persendirian selepas disyaki mencuri RM7 di asrama sekolah. Dalam kejadian Khamis lalu itu, mangsa diikat kedua-dua tangan pada tingkap dan dibelasah bertalu-talu sebelum dihempas ke dinding hingga menyebabkannya mengalami pendarahan organ dalaman” – JPM Malaysia -
Setelah kita mengikuti kes tersebut melalui media yagn membuat liputan, maka kita telah menghukum dengan rasminya bahawa sungguh jijik dan jahat perbuatan guru tersebut.
Namun disana, saya masih curiga akan kisah yang berlaku. Dengan izin dan kesempatan yang diberikan Allah, telah menggerakkan hati saya dan pimpinan GAMIS ( Akram dan Nazry ) melawat tempat kejadian dan rumah arwah di Jejawi, Perlis. Kami kesana atas kerja rasmi GAMIS dan berkesempatan menziarahi rumah arwah.
CERITA SEBENAR
Setibanya kami di sekolah berkenaan, ustaz waqar ( sahabat baik kepada guru agama yang dituduh ‘membunuh’)menyambut kami dengan mesra dan penuh ukhwah. Kami terus dibawa kerumah ayah angkat arwah terletak lebih kurang 6km dari sekolah berkenaan. Sepanjang perjalanan, ustaz waqar telah mencerikan kisah sebanar kejadian.
“ adik saiful(arwah) merupakan seorang yang mesra dengan orang. Dia agak aktif disekolah dan pernah menjadi Johan pertandingan azan PASTI peringkat negeri Perlis(gambar hadiah yang dimenangi). Setelah masuk ke darjah 1, dia tinggal diasrama. Namun timbul beberapa kes disiplin sepanjang adik ni tinggal diasrama hinggalah pada kemuncaknya dia didapati mencuri wang rakannya berjumlah RM7. Maka dia telah dipanggil oleh ustaz (yang dituduh) yang merupakan warden asrama ke bilik warden. Ustaz telah bertanya kepada adik saiful tentang kecurian wang rakannya, dan dia mengaku berbuat demikian. Semasa pertanyaan diajukan, ustaz berkenaan telah mengikat kedua-dua tangan adik saiful dibahagian hadapan, bukan belakang.  Namun sepanjang berada dibilik warden tersebut, TIDAK ADA penderaan fizikal yang berlaku sebagimana yang dilaporkan. Sebaliknya ikatan tangan tersebut dibuka setelah ustaz berkenaan ingin keluar dan mengurung adik saiful dalam bilik berkenaan. Setelah 2 jam ditinggalkan, seorang lagi warden, ustaz y telah membuka bilik berkenaan dan mendapati adik saiful terbaring diatas toto sambil menggigil. Mulanya ustaz y mengesyaki adik saiful terkena sawan dan kacing gigi, namun beliau sendiri tidak pasti akan penyakit yang menyerang. Lantas ustaz Y terus membawa adik saiful ke hospital Kangar, namun pihak hospital tidak dapat menerima pesakit kerana banjir melanda Bandar Kangar pada masa itu. Seterusnya adik saiful dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star dan terus dimasukkan ke wad ICU.
Pada malam kejadian itu juga ustaz h telah menemui ayah angkat adik saiful dan memohon maaf atas kesilapan dia mengurung arwah selama 2 jam. Sebelum ustaz h pergi kehospotal, dia terkejut dengan berita bahawa adik saiful dimasukkan ke icu, lantas dia terus menunaikan solat hajat”.
Selang 3 hari dari hari kejadiaan, adik Saiful dipanggil oleh Allah untuk mengadapnya pada jam 8pagi hari ahad.”
Begitulah cerita sebenar kejadian kematian adik saiful yang telah diceritakan oleh rakan baik ustaz h. Kami terus pening kerana banyak percanggahan maklumat yang dibaca melalui media sebelum daripada itu. Kami terus sampai kerumah Abang Zamri(ayah angkat adik saiful). Ketibaan kami disambut mesra oleh abang zamri yang kelihatan pasrah dan redha akan ketentuanNya. Adik saiful tinggal bersama keluarga Abang Zamri sejak umur 2 tahun setengah, setelah bapa adik saiful tidak mahu membelanya setelah kematian ibu adik saiful. “ dia seorang yang berani dan tak takut apa yang orang kata. Dia memang keras dan keberanian dia tak padan dengan umur dia” cerita abang zamri.
Setelah setengah jam berbual dengan abang zamri, kami pun memohon izin untuk pulang. GAMIS sempat menyampaikan sedikit bantuan kepada abang zamri atas musibah yang menimpa. Kami doakan agar abang zamri dan keluarga tabah dan sabar menempuh ujian yang mendatang. ( gambar Abang Zamri, senyum tanda terima kasih )
Semasa perjalan pulang, ustaz waqar sempat menyambung ceritanya tadi. Beliau turut mengaitkan kes ini telah menjadi suatu isu politik kepartian kerana sekolah berkenaan adalah dibawah parti PAS. Maka sebab itu, pelbagai cerita pelik yang timbul. Saya rasakan apa yang diceritakan oleh ustaz w adalah benar setelah melihat laporanforensik yang diberitakan bahawa punca kematian adik saiful adalah kerana kekurangan oksigen dan pendarahan dalam otak. Maka pelbagai kemungkinan boleh berlaku, namun nyata sekali tidak ada kesan LEBAM akibat pukulan yang berlaku sebagimana yang dilaporkan oleh media. Lihat laporan ini, meniggal akibat kekurangan oksigen.
Kami juga dibawa melihat bilik warden yang dikatakan tempat adik saiful dikurung olehwarden berkenaan. Bilik tersebut bukan hanya pejabat, bahkan tempat tidur ustaz berkenaan. Banyak lagi persoalan yang timbul disebalik kejadian berkenaan, namun Allah sahaja yang mengetahui kebenarannya. (gambar sekolah Al-furqan, tempat kejadian )
Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila masyarakat telah ‘menghukum mati’ peribadi ustaz berkenaan yang hanya dituduh dan ditohmah oleh media yang sanga berat sebelah. Yang lebih teruk lagi bila politikus menjadikan isu ini sebagai senjata politik hingga mendesak sekolah agama berkenaan ditutup.
GAMIS bukan membela tindakan ustaz bekenaan, namun apa yang kami harapkan ialah keadilan mesti diberikan kepada mereka yang terlibat. Media jangan cepat mnghukum hingga masyarakat pada hari ini memberi tanggapan yang sangat negatif kepada sekolah agama rakyat. GAMIS juga mendesak agar jangan libatkan politik yang melampau dalam kes ini hinggalah mahkamah yang menentukan siapa yang bersalah dalam kes berkenaan. Kita doakan agar keadialan diberikan kepada mereka yang berhak, dan pembalasan yang sepatutunya kepada yang zalim.
rombongan GAMIS kerumah arwah adik saiful, bergambar bersama abang zamri


YANG INI SEMUANYA AKU COPY DARI http://kasturi89.wordpress.com/2011/04/11/kematian-adik-saiful-apa-ceritanya/ KORANG SMUA BOLEH TERJAH KE SANA K.




Pada aku, media sememangnya mendatangkan kebaikan dan keburukan. Terkadang media ni menambah-nambah perisa yang boleh menjatuhkan imaj seseorang dan mengaibkan sampai tahap teraib lah.. bukan aku nak bela guru terbabit. tapi kasihan pada mereka yang di sebutkan didalam penulisan media, yang sebenarnya tidaklah seperti apa yang tertulis. bukankah itu suatu ANIAYA nama nya???


Isu ini sebenarnya bakal mengaibkan guru terbabit dan pandangan masyarakat di sekeliling serta keluarga mereka. Nak menulis boleh, tetapi janganlah keluarkan suatu kenyataan yang bakal mengundang pelbagai fitnah. walhal sedia maklum.. memang sesiapa yang baca akan menyebarkan dan juga memberi persepsi.. lagi teruk kalau dapat makian dan tomahan. aku harap pihak media selepas ni dapat la bagi sedikit perhatian dan dapat lah buat kenyataan yang tidak terlalu hiperbola. dasyat beb! ini boleh memberikan tanggapan masyarakat yang buruk kepada guru-guru di Malaysia. betul! aku tak tipu..! sekarang ramai iu bapa yang tahu menyalahkan guru sahaja tanpa menyiasat dan mendengar dulu penjelasan atau hujah yang ingin disampaikan. oleh sebab itu, benda yang betul tidak dapat di beritakan.. ...dan masyarakat akan tunding salah.. tunding semuanya pada guru.. imej guru terjejas... kasihan pada guru.. ingat sikit, kita dulu tak tahu apa-apa.. dan tanpa guru, kita tidak akan menjadi seperti apa kita sekarang.


p/s: Aku menulis bukan atas kerana profession GURU tapi aku tahu benda yang serabut harus dirungkaikan. Aku mohon maaf sekiranya ada pihak yang tidak berpuas hati akan pendapat aku, tetapi ini kenyataannya.. kita selalu dimomokan dengan tajuk dan juga perbandingan yang melampau. sehinggakan masyarakat kini, agak sukar menerima sesuatu yang baru serta perubahan demi perubahan. sampai bila kita harus macam ni?? "tepuk dada tanya selera"

hendakah kita suatu masa nanti, kes-kes yang selalu dimomokkan mengenai guru itu.. guru ini.. dan sebagainya mengundang percikkan yang sangat dasyat dimata masyarakat?

.... jangan samapi suatu masa nanti ibu bapa dah tak mahu hantar anak-anak mereka ke sekolah, atas sebab takut guru dera anak-anak mereka.. masa tu, siapa nak ajar anak-anak? siapa nak bagi anak-anak ilmu? siapa nak bangunkan mentaliti anak-anak? nak biarkan anak-anak terus berpleseran..? jadi kutu rayau?? dan sebagainya??? untuk itu siapa yang bakal memegang, memimpin dan membangunkan Negara?? kalau bukan anak-anak bangsa....takkan nak tragedi lama berulang kembali?? -sejenak renungkan...

kalau rasa aku merapu.. abaikan....
tapi aku tahu apa aku perkatakan...

1 comment :

Cik Mus said...

Salam As. Jawab tag ye. Cepat2 :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...