IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Thursday, October 27, 2011

pakar cinta - tips kebahagiaan







ok, pinjam kejap gambar yang abg aku baru je edit. ni gambar SAIFFUL DAN SAFIAH.
moga dorang hepy dan berjodoh hingga ke akhir hayat. amin


Hari ini aku bangun dengan perasaan yang berdebar dan terus berdoa moga sentiasa berada dalam perlindunganNya.
Ok, post aku hari ini memang khas aku nak tuju untuk mereka yang bakal menjejakkan alam perkongsian*berdua* atau yang sudah sah berkongsi-kongsi. ngeh3.. ini kisah percintaan dan kasih-kasihan. *mood jiwang*

siapa kata senang jadi isteri orang?
angkat tangan.
siapa kata senang jadi seorang suami yang memikul tanggungjawab?
angkat tangan.

ya,
mesti semua pelik bukan.
atau ada yang kata macam ni.
"hek eleh minah ni, kecoh ar.. belum kawin tapi sibuk nak nasihat orang.."
atau.
"adoi pegi belajar dulu ye dik. jangan sibuk-sibuk.."
jawapan.

aku bukan pandai, bahkan aku juga belum berkahwin.
aku bukan warak. aku juga insan yang melakukan khilaf dimuka bumi Allah.
aku bukan menyibuk, aku sekadar mahu kita sejenak merenungkan apa yang dikatakan dengan perkahwinan dan perkongsian hidup.

bukan senang sebenarnya menjadi isteri dan suami. tanggungjawab besar. kena selalu jaga diri, jaga hati, jaga makan minum, jaga lah semuanya. Aurat kita adalah aurat dia. faham?
tapi aku bukannya nak bising-bising. aku cuma nak kongsi apa yang aku baca hari ini.


hari ini aku bukak facebook. (bukan hari ini je, tapi setiap hari.)
aku memang suka dengan satu page ni.
dan dia ada share untuk suami isteri.
tips kebahagiaan.
jom baca.
aku share je kat korg.
harap ia berguna.


"INILAH TIPS CINTA UNTUK KEBAHAGIAAN..."

Cinta menepati satu angka dari perangkaan fitrah manusia.
Tanpa nilai cinta yang berdefinisi sebagai cetusan rasa dari
orbit naluri ke arah mengenali satu objek dengan penghayatan
hakikat dan kewujudannya akan mengganggu fitrah manusia.

"Sesiapa yang ingin mendapatkan kemanisan Iman maka hendaklah
ia mengasihi seseorang kerana Allah swt." (Hadis Riwayat Ahmad)

Tips Cinta Untuk Suami (lelaki):-

1. Bersikap baik dan lembut dengan isteri.
2. Menjaga kehormatan rumahtangga dan tidak terburu menerima fitnah.
3. Jangan sekali-kali memukul isteri dan penuhi keinginannya dengan baik.
4. Bersabar terhadap karenah isteri.
5. Mengendali nafkah dengan (tidak bakhil dan boros).
6. Bergurau senda dengan anak dan isteri (berkasih sayang dan mesra).
7. Membantu tugas-tugas isteri di rumah.
8. Jujur dan menepati janji dengan anak dan isteri.
9. Bertanggungjawab dalam memimpin rumahtangga.
10. Tidak bermesra dengan wanita lain.
11. Menjaga rahsia isteri.
12. Tidak merendah-rendahkan isteri di hadapan orang lain.
13. Tidak makan hasil kerja isteri.

Tips Cinta Untuk Isteri (wanita):-

1. Berterima kasih di atas pemberian suami walaupun kecil.
2. Segera memenuhi permintaan suami.
3. Bertindak diatas keizinan suami, jangan sekali-kali mengangkat suara.
4. Pastikan suami tidak menemui sesuatu yang buruk pada isteri.
5. Pastikan suami tidak mencium melainkan bau yang wangi.
6. Jaga hartanya dengan sebaik-baik tadbir.
7. Jaga maruahnya dengan sebaik-baik taqdir.
8. Jangan mengingkari suami dan merahsiakan sesuatu daripadanya.
9. Membantu urusan perjuangannya.
10. Berkhidmat ikhlas dan aktif untuk ketenangan suami.
11. Berlembut apabila dimarahi dan senyum apabila digembirakan.
12. Mengekalkan sifat malu terhadap suami dan bijak menutur kata.
13. Menghormati keluarga suami.
14. Menjaga rahsia suami.
15. Tips cinta untuk kedua suami isteri.

P/s: Jangan lupa SHARE jika ianya bermanfaat buat anda dan sahabat!

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...