IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Sunday, October 23, 2011

Dalam pemikiran :: Pembinaan hati baru

benda rumit dan tak nampak bayang penyelesaian.

"sebagai manusia kita selalu kena ingat, ada hati yang harus dijaga. keegoan dan keterlampau bijaksanaan akan membuatkan kita menderita kesakitan, tidak rasa sekarang bukan. tapi suatu hari nanti itu pasti. jangan melukai mereka yang tidak bersalah... jangan nangis.."


itu je yang aku boleh gambarkan buat setakat ini.

maaf sebab membiarkan blog ini yang sudah usang lagi bertambah sarang..
ada niat nak update blog, sebab ada banyak benda yang aku nak catatkan ulasan di sini..
tapi banyak benda juga setiap kali aku tulis, setiap kali itu aku memadamkannya..
tulisan ada sesuatu yang lebih mudah dibaca daripada membaca apa yang ada di dalam hati.. bukan?

terlampau banyak yang berlaku dalam kehidupan aku sewaktu aku tidak mengendalikan blog ini.

ya!

banyak sangat!

kadang kala bila kenang semua benda yang jadi..
ada tiga perasaan yang kita akan rasa.

1) bersyukur
2) pedih
3) matang

tidak?
okey! sakit itu yang lebih bukan.
itu biasa bila terlalu lama dipendam, nanahan hati itu makin menjadi-jadi.
wow! seriusly sakit macam nak tukar je hati baru..
jadi untuk mengubati nanahan itu kena ambil masa yang lama..
ya..lama..

kadang-kadang kita selalu ditomah dengan hinaan yang menggunung.
tidak!
bukan kadang-kadang tapi selalunya..
manusia selalu meleparkan fitnah tanpa menjaga hati kita.
ya. itu manusia yang tidak punya hati..
dan aku selalu akan menjadi pemerhati.

kini.
aku ingin bebas dari hujah-hujah kosong yang dirasakan berisi.
aku nak jauh pergi dari perlihatan kurang bijak yang dikendalikan oleh manusia.
cuba untuk memaafkan.
tapi masih tidak dapat menyempurnakan kemaafan itu.
maka kini aku berdiri..
mutiara jernih pada kelopak dah lama aku cuba hapuskan.
dan ia semakin surut.

tapi Allah selalu memberikan aku satu hati yang dalam kesedihan dan kemurungan untuk aku ajak dia bersama-sama menjadi kuat. yeah! kuat!! kadang kala kita tidak dapat memahami akan diri kita sendiri walhal kita sebenarnya sudah cukup faham dengan kemampuan diri kita. maka kini, aku dan sebilangan rakan sedang mengalami pembinaan hati yang baru.. insyaAllah moga dipermudahkan segala urusanya..


nota: Aku ingin melangkah penuh gagah dan meninggalkan sesuatu itu jauh dalam pelosok dan biarkan ia hilang dalam penglihatanku dengan penjejakan yang dilangkahi hari demi hari.. moga-moga.!

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...