IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Thursday, May 16, 2013

Kecewa Perlu Dirawat



Assalammualaikum dan Selamat Malam (sekarang masih petang sebenarnya)..
Malam ni angin sepoi-sepoi je, dah pun menunjukkan 1.39 am.
Jari aku dah penat menaip sesuatu, tapi malam ini aku masih mahu meneruskan penulisanku biarpun tiada siapa yang mahu membaca. *hembus nafas dengan keras*


Aku kadang sering kali lupa bahawa aku ada sekeping hati, yang mana harus aku jaga, aku semai. Biar ia tak rosak dan mati. (huh! sedih sahaja bunyinya.) Tidak ada siapa yang tidak pernah rasa kecewa. Jatuh bangun kita sebenarnya sudah ditakdirkan oleh yang Maha Esa. Jadi aku sebagai manusia kadang kala mengeluh juga, tapi bila aku berfikir panjang, lalu aku tanya dalam diri "untuk apa?".






Aku teruskan penulisan aku pada tahun 2013 dengan tajuk yang sama iaitu kekecewaan, namun dalam cerita yang sama. Sama nada. Perjalanan kita masih panjang (jika kita tidak mati pada hari ini atau esok hari), teruskan berjuang teruskan kehidupan melalui hari-hari meski rasa kosong atau sepi. Permergian seseorang dalam kehidupan tidak melambangkan kita juga harus pergi bersama dia. Kenapa aku kata macam ini? mungkin ada yang menganggap aku tidak faham akan kalian, tapi sebenarnya aku juga pernah merasakan detik dan perasaan seperti itu. Nasihat aku hanyalah satu, cuba dapatkan keredhaan Illahi. Dari kita asyik menangisi kesakitan hati, kita tahu doktor yang ada di dalam dunia tidak akan mampu merawati luka, yang ada hanyalah Allah, penyembuh segalanya. Maka, dapatkan Dia. Jika hari ini kita sakit, itu kerana izin dariNya, jika hari ini kita sihat maka itu juga izin dariNya. Jadi? Kalian faham bukan.


Perasaan sedih dan macam-macam lagi adalah sedikit ujian yang diturunkan oleh Dia untuk kita, sejauh mana peringatan kita kepada Dia, jauh mana cinta kita kepada Dia. Bila Dia berikan kita juga kesenangan dan kebahagian, Dia juga mahu lihat kita bagaimana. Seorang yang istiqamah dalam mengejar cintaNya? atau yang hanya datang bila pada masa-masanya.


Jadi? Faham bukan. Rawatlah kekecewaan dengan penawar yang benar-benar mujarab. Kita tahu cara dan penawarnya. Tidak perlu pergi jauh. Ia ada dekat dengan kita, dalam hati kita.



"Siapa mahu pergi sini? saya kira semua daripada kita. mudah-mudahan ya! Aamin."


Resepi masakan kehidupan :

"Pasti sakit apabila disakiti, tetapi lebih sakit di alam barzakh nanti. Jadi SEMAK DIRI DENGAN ILLAHI  -SuaraTersekat 17.05.13 "



#Post ini sepatutnya ditulis pada 20/6/2011, tapi lupa untuk dihabiskan karangannya dan hanya siap dikarang semula pada 17/05/2013 iaitu hari ini dengan pandangan pada hari ini. (kalau tak tengok draft, memang tak siap lah).

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...