IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Thursday, December 23, 2010

:: CINTA ATAU DERITA?? ::

Salam hormat dan sejahtera...
CINTA ATAU DERITA??

Hah! Cepat pilih mana satu idaman kalbu.. ramai remaja sekarang dilema kan menghadapi situasi ni. Dia cintakan seseorang tapi dia derita kerana menyintai orang tu tak kira lah derita dari aspek apa sekalipun. Ok tak paham? Sebagai contoh dia cintakan orang tu tapi setiap hari dok menangis, meraung, meleleh, memekik, menjerit dan semua yang bermula dari huruf “M” ni akibat bf/ gf tu punye sikap yang menjengkelkan ataupun main kayu tiga ataupun layan endah tak endah dan sebagainya yang boleh mengguris hati seseorang itu. Namun, si pecinta ni masih tetap sayang dan cintakan seseorang tu walaupun berkali-kali disakiti dan dilukai. Pelikkan?? Mesti bila diceritakan masalah kepada seseorang, orang akan kata “ kalau aku la.. aku dah tinggal je laki/pempuan mcam ni.. dah buat macam ni pun kau masih nak lagi?? Come on la, kau bukan tak laku beb. Ramai nak kau.. tapi kau sengaja pilih derita.. “ kata sipolan kepada SIPOLAN...
Ini adalah cinta tapi yang menderitakan dan agaknya cinta macam ni akan menemukan kepada kebahagiaan ke? Korang sendiri nilai...

 Situasi A
GF: Awak.. awak syg kat saya tak?
BF: ye.
GF: Wak ni langsung tak ikhlas.
BF: Dah nak wat cam ne g?
 *Pastu cerite benda lain lak..Selang beberapa ketika......

GF: Awak.. wak cintakan saya tak?
BF: Adoiii.. wak ni kan! Tak paham-paham lagi ke?? Rimas la.. rimas!!! Jangan Tanya  banyak boleh?
*abis meleleh airmata, hingus dan semua yang boleh dilelehkan untuk menggambarkan betapa sedihnya dia...

BULAN BERIKUTNYA
GF: Awak kalau saya Tanya jangan marah ya.
BF: apa dia?
GF: seberapa banyak cinta awak pada saya?
BF: kan dah kata jangan Tanya lagi benda ni!!!!
GF: awk kita putus lah macam ni..
BF: OK..
*Giler sempoi... hahaha.. (ok dialog ni aku reka je ye.. so korang jangan plak kata aku nak kene kan sesape.. kalau ada yang terkena tu mintak maaf banyak-banyak..

Bagaimana pula cinta yang ada masa bahagia dan ada masa.. maakkk aiii! Azabnya Tuhan je tahu.. hurm, sebagai contoh awalnya indah je. Pastu dingin, biasa lah gado sikit-sikit lepastu sampai dah plan nak berumahtangga ni... lastly, hahaha.. meh baca dialog ni.. bagi paham sikit..

Situasi B
GF: Awak.. buat apa?
BF: Tak ada apa.. kenapa?
GF: Saya sayang awak.. rindulah...
BF: Ye saya pun... rindu juga... bila la boleh kawin ya..
GF: Sabarlah.. lagi setahun je.. habis je saya belaja kita kawin ya..
BF: Ye saya tunggu awk.. tak sabar rasanya.... seronoknya lah masa tu kan..
GF: hurmm ya.. awak jangan tinggal saya tau kalaupun saya yang minta perpisahan tu..
BF: tak... saya takkan tinggalkan awak... takkan... awak satunya dalam hati saya..
GF: terima kasih.. I LOVE YOU>>
*sweetnye.. macam gula...

BULAN BERIKUTNYA
GF: awak.. kenapa senyap berapa hari ni?
BF: tak da apa.
GF: saya ada buat salah ke?
BF: tak da apa.. tak la.. tak ada salah..
GF: dah tu kenapa senyap je? Call tak angkat.. sms tak balas..
BF: boleh tak jangan banyak Tanya... (terus letak telifon)
*tetibe hantar sms..

BF: saya fikir pasal kita.
GF: apa yang awak fikirkan? Kita baik-baik je sebelum ni...
BF: hurmm... saya rasa saya tak boleh nak bahagiakan awak.. awak baik dan saya... awak carilah kebahagiaan awak..
GF: maksud awak?
BF: sy tak mampu buat awak bahagia dan bagi apa yang awak inginkan..
GF: sy Cuma mahu cinta, syg, kasih dan juga kesetiaan.. bukan harta...
*terus tak balas... hah! Sudah... tetibe je.. padahal si gadis tu tak pernah pertikaikan dia baik atau tak.. gadis tu baik atau tak... tetibe je..mau tak meraung gadis ni... kesian beb! Jejaka pun bagi la alasan yang munasabah dan boleh diterima, ini ayat seposen je... kesetiaan langsung tak berbalas.. adoii... and ada sorang penah cakap kat aku pasal situasi macam ni..

“itu semua modal lelaki je nak putus.. ayat klasik.. langsung tak ada variasi dan alasan yang kukuh.. tak professional!”

Ya, aku setuju dengan apa yang kawan aku perkatakan tu.. dan siapa diantara kamu yang setuju jugak.... kalau tak setuju.. meh tengok cinta yang seterusnya....  cinta yang ni pulak aku panggil cinta TARIK TALI.. LEPASTU PUTUS...

Kenapa aku panggil cinta tu cam tu.. sebab bila si perempuan mintak putus.. dia beria-ia tak nak.. pastu menangis... ape la.. tu la... bila pempuan cakap dia kata pempuan membebel dan marah... smua macam salah kat pempuan je la tapi msalah tu dia yang ciptakan.. kenapa tak nak lepaskan pempuan tu time dia mintak putus je? Dan kenapa tiba masa bila pempuan tu dah setia mati kat dia.. cinta maut la konon dia plak dengan senang je cakap...

Situasi C
BF: Saya tak nak awak menderita bila bersama saya. Setiap hari awak sedih sebab saya. Saya harap awak akan bahagia
GF: apa salah saya kenapa buat saya macam ni...
*terus senyap...hahaha.. kelakar kan.. sebab tu aku panggil cinta tarik tali lepas tu putus.

Ok.. aku bukan la pandai sangat dalam bab-bab cinta ni dan aku bukanlah nak band mana-mana pihak. Lelaki atau perempuan sekarang kita semua dah sama taraf, lelaki boleh buat apa yang pempuan boleh dan pempuan juga boleh buat apa yang laki boleh buat. Jadi tak ada istilah lelaki lebih handal dari wanita atau wanita lebih handal dari lelaki.. tapi satu benda yang lelaki tak boleh buat iaitu lelaki sukar untuk menjaga hati wanita sebab keegoan yang tinggi dan melampau. Apa yang aku nak cakap kan dari ke tiga situasi ni A,B dan C ialah, cinta boleh buat orang gila dan cinta boleh buat orang jadi sempurna. Hebatkan cinta ni, walhal cinta itu satu benda yang kita tak boleh Nampak dan pegang tapi boleh dirasa dan atas dasar cinta harus dirasa tu lah ramai plak yang nak merasa-rasa... *rasa pada tempat yang tak sepatotnya dirasa*...ni wrong type of person la kalau nak cintai.. sebab cinta ni harus dirasalah ianya boleh mebunuh perasaan seseorang kerana ia terasa didalam hati biar bahagia mahupun sengsara. Kalaulah nak putus bialah professional, ni bagi ayat setiap kali putus benda yang sama. Nampak sangatlah langsung tak matang dalam bab cinta, dan kalau nak tau perempuan sangatlah kecewa dengan orang yang macam ni.



Untuk sesiapa yang nak mulakan cinta baru akibat dikecewakan samada lelaki mahupun perempuan...yang baru first time nak bercinta meh ler aku nak share apa yang aku baca dan aku tau sikit-sikit..


Korang kena cari MR & MRs  RIGHT korang..

1)      Orang yang menyintai kita adalah orang yang sanggup mendengar segala keluh kesah kita. Kat sini tiada istilah JEMU untuk dia dengar. Bila korang ada masalh, dia akan dengar penuh perhatian bukannya dengar tetibe.. “waaaarrgghh... mengantuk lah.. esok sambung lagi bole.. ?” hah! Kalau orang macam ni bukan aku nak kata bukan mr/mrs right korang.. tapi orang mcam ni selalu buat jiwa korang makin sakit.. hahahaha..

2)      Orang yang menyintai kita akan sentiasa ingat apa yang kita cakapkan. Secara sengaja atau pun tak sengaja. Benda tu besar, bermakna atau tersangatlah remeh. Dia pasti akan ingat dan bijak menggunakan perkataan tu pada waktu dan tempatnya. Bukan main hambur ikut suka..


3)      Orang yang menyintai kita adalah orang yang akan share segalanya dengan kita dan bukan hanya bila ada masalah je baru nak carik kita. Bila time hepy dengan member, jawab call pun tak nak.. tapi bila ada masalah dengan member.. kite gak kne dengar.. kadang-kadang kene dengar maki hambur dia kat member dia.. tapi telinge kite gak yang duk menadah.. adoooiii..

4)      Orang yang menyintai kita dia takkan penah bosan dengan kita walaupun kadang-kadang sifat kita menjengkelkan dia. Kita buat dia marah, sakitkan hati dia dan jumpe dia tapi kita tak cakap pape. Dia still tak bosan dengan kita. Everytime yang kita spend dengan dia masa kita dia anggap itu adalah sesuatu yang berharga dan tak kan dapat dilupakan. Begitu juga bila kita asyik Tanya benda yang sama... dan dia still akan jawab benda tu walaupun terpaksa ucapkan seribu kali sayang dan cinta untuk kita dalam masa sehari tu.


5)      Orang yang menyintai kita adalah orang yang takkan suka hati dia buat perangai dan langsung tak pernah nak minta maaf. Contoh hari ni dia buat hal, malam tu tido.. esok msj macam biasa.. orang macam ni hanya pentingkan diri sendiri dan langsung tak penah paham tentang perasaan kita. Ikot suke hati dia je dia nak buat apa. Pada dia, kita akan sentiasa ada untuk dia. Ataupun, minta maaf beribu kali tapi buat benda yang sama dan selalu membelakangkan kita dalam segala hal.

6)      Orang yang menyintai kita adalah orang yang di dalam hatinya hanya ada kita. Tak de nama orang lain. Dan dia akan selalu menjaga maruah kita apabila kita ditindas dengan sesiapa, dialah hero/heroin kita berfungsi untuk menyelamatkan kita dari tikaman kata-kata berbisa dari sesetengah pihak. Means, dia backup kita la... cehhh.. hahaha


6 comments :

~ Warna Warni Kehidupanku ~ said...

aku suka situasi B. heeeeeee

SuaraTersekat said...

hana: kenapa?

Anonymous said...

sweet . hahah. teruskan nukilan anda.

SuaraTersekat said...

trime ksih.. :)

kOychiO said...

ahahahaa..... :D
cinta..mcm la

Anonymous said...

Hehe . . Lucu la

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...