IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Wednesday, December 1, 2010

Harga Sebuah CINTA (Part 3)


" Qib..!! tunggu jap!"

Naqib menoleh dan melemparkan senyumanya, menampakkan deretan gigi yang tersusun rapi. " Ye.. knp Cik Sarah.." jawab Naqib.


" Hurm.. kau pergi ke mana semalam?" Sarah bertanya tegas.


Naqib terkejut, dia cuba menjernihkan fikirannya. " hurm.. aku kemana lagi. kat rumah je la semalam. knp kau tanya aku macam tu?" dia cuba menyembunyikan kegelisahannya. Takut benar kalau dapat dihidu oleh Sarah.


" Dah tu kenapa kau tak angkat telifon dari Wawa? dia semalam gelisah benar. Sampai telifon aku tanya pasal kau. macam la aku ni duk sebelah rumah kau. Tu yang hari ni aku cari kau kat sini, sebab aku tahu kau mesti belum pergi ke pejabat lagi. Dia telifon kau tak angkat... lepas tu kau off kan handfone pula. hah.. mana kau pergi nie? baik kau mengaku.. kau keluar date ye?" serkap Sarah.



" Mana ada kemana. semalam aku kat rumah je. satu hari. tunggu bidadari aku dari Sarawak tu balik.. tak balik juga.. dia kat sanakan nak melahirkan anak bangsa la katakan..." jawab Naqib selamba.


" Eh.. kau ni.. selamba je jawab. mcam langsung tak menghargai dia. dia tu risaukan kau, mana tau kau sakit ke.. apa ke.. sebab tu dia suruh aku tengok-tengokan kau. so kau ok tak?" Suaranya mula mereda dari ketegasannya.


" La.. kau ni, aku ada dah depan mata kau. see now... aku ok kan? hurm dia tu memang selalu risaukan aku..."


" Kau tau pun.. hurm kelmarin aku nampak kau dengan seorang gadis naik kereta. macam orang putih pun ade gak lagaknya. boleh tahan dia tu, seksi lagi.. hah siapa tu? " lezer Sarah berkata.


" Errr... mana kau nampak? hurm kau ada bagitau kat Wa ke Sarah? kau jangan memandai ea... " gelisahnya akhirnya tidak dapat dibendung lagi.


Bimbang juga kalau-kalau Sarah menceritakan hal tersebut kepada Najwa. Pasti buah hatinya itu akan terluka, lebih lagi dengan serba maklum dengan mulut Sarah yang agak lazer bila berkata. " Ya Allah, tolong hambamu.." Naqib bermonolog sendirian.


" Tak de la aku nak bagitahu. takut juga kalau-kalau klien kau. nanti timbul isu pula, tapi baru semalam aku jumpa Sham. aku dapat tau dia bukan klien kau, tapi teman sepejabat kau. siap pergi bersama, balik berhatar lagi. kau jangan macam-macam.. ingat sikit si Najwa tu, dia tunang kau.. dia pun aku dengar cerita dah mohon pertukaran ke sini. baru 4 bulan posting ke sana dah buat pertukaran. sebab kau juga kata nak kawin cepat kan? hahaha" hujah Sarah berjeler.


" hurm kau ni, jangan lah fikir yang bukan-bukan. siapa yang bagitahu kau? kau jangan nak percaya sangat lah apa yang dia kata tu.. aku ambil dia pun sebab dia tak de kenderaan, tak lebih dari tu. diorang tu cemburu tegok aku boleh rapat dengan budak tu. padahal kami bukan ada papepun. hahaha.." ketawa Naqib cuba berselindung.



" Baguslah kalau macam tu. aku cuma nasihat dan pesan mana yang boleh. Najwa tu baik, jangan kau pula yang nak buat hal. lagi satu aku nak nasihat kat kau jangan lah terlalu rapat, kau tahukan syaitan ade kat mana-mana. aku tak mahu kau buat sesuatu yang leh datangkan kerugian buat diri kau. aku tahu dia tu cantik dan seksi... bukan hanya lelaki je yang akan tergoda, aku sendiri tgok pun naik juling. nak tercabut biji mata keluar. hahahaha" gelak Sarah dalam sindiran.


" hahaha.. kau ni kenapa? pasal ni la ye kau tak berpunya lagi? kau bernafsu kat perempuan ya? hahaaha.."


" eh. kau ni nak kena la tu. nak aku kata kau tak sekolah nanti kau marah, ni nak kena Najwa balik sekolahkan kau ni biar kau tu pandai sikit. biar padan muka kau dengar ceramah bini kau tu.. hahaha" usiknya.


" Sarah.. errr.. jangan ar.. tak mau aku.. ampun.. hahaha... ko tau kan bini aku tu macam mana. habis nanti dia basuh aku dengan klorok. hahaha"


Akhirnya, deraian tawa mereka bersatu. Satu persatu imbasan sewaktu dibangku sekolah diimbas. Bahkan, sempat juga mengenang kembali bagaimana dia mengenali Najwa si buah hatinya. Nurin Najwa, hanya namanya yang bakal mengegarkan pintu cintanya. Hanya namanya juga yang satu-satunya akan bersemadi dalam darahnya untuk bergelar isteri buatnya satu hari nanti. Biar pun dihadapkan padanya seribu wanita yang cukup cantik, namun ia takkan sama seperti Najwa yang dicintai. Baginya, Najwa adalah wanita yang cukup sempurna dan unik, tidak mudah ditemui olehnya.


Dia juga akur, wanita yang dicintainya itu cukup setia buatnya. Bukan tidak ada yang berkenan padanya, ramai bahkan sebelum ini dia penah menolak pinangan orang yang berkehendakinya. Atas dasar kesetiaannya juga, sesiapa yang mendekatinya atau cuba melamarnya telah ditolak mentah-mentah. dia juga sentiasa bersikap jujur dalam setiap perhubunganya termasuk dengan rakan sekerjanya.


"Aghhh!! Abg sgt rindukan syg.... wa.. abg rindukan wa... balik la cepat.."  monolognya lagi. Diikuutkan rasa hatinya, mahu sahaja dia menelifon Najwa pada masa ini. Namun, dilihat jam ditangan masih berjalan waktu persekolahan. Dia tidak mahu menganggu konsentrasinya. Bukan dia tidak faham dengan perangai buah hatinya itu, asal dapat sahaja talian disambungkan pasti dia tidak mahu terlepas peluang. Dia rela mengorbankan waktu tidurnya untuk berbual dengan dirinya bukan sahaja 5 jam, tapi 5 hari, 5 minggu pun menurutnya dia sanggup. Asalkan berbual dengan bakal suaminya itu.



***********************************************************


Cinta itu,
boleh di umpamakan,
Bagai makan,
Sambal belacan,
Walau pedas,
Hingga mengalir air mata,
Masih mahu di makan jua…..

Cinta jangan buat,
Macam goreng pisang,
Sungguh enak bila,
Makan panas-panas,
Bila ia sejuk,
Jadi kurang enak,
Hohohoho….
Ilang sedapnya…..




Lagu cinta sambal belacan berdendang kedengaran. Dia faham dengan tanda deringan lagu itu. Meski perlahan tapi masih dapat di tangkap dipendengaranya.



" Cikgu..!"



" Ye Kim.. kenapa? ada masalah ke?" jawabnya lembut sambil menoleh walhal belum pun sempat dia menghabiskan ayat yang terakhir ingin ditulisnya.



" Cikgu... tu bunyi sms cikgu tu...pergilah baca cikgu. .mesti ada orang rindukan cikgu.." usik Hakim


"Kerap benarkah aku disapa dengan nada tersebut? sehinggakan anak-anak kesayanganku boleh menghafal nada tersebut. atau akukah yang sudah lama memakai nada tersebut sejak aku mengajar mereka saban hari? hahahaha.. budak-budak memang mcam tu" monolognya didalam diri.


Dia pasti benar itu mesti Naqib. Dia sudah selalu menegur Naqib, jika mahu menalifon atau pun mesej, hanya pada waktu tamat persekolahan. Naqib tahu yang Najwa akan diusik oleh anak muridnya oleh sebab itu dia masih berdegil menghantar mesej pada waktu Najwa di dalam kelas.


"Cikgu!.. pergilah baca.. asyik tersenyum saja... kami tahu cikgu pun rindu nak balas kan?" kali ini usikan Ajib pula kedengaran.


Najwa yang sedari tadi asyik tersenyum tidak menyedari yang dirinya sedang diperhatikan oleh anak didiknya. Dia mula mencari alasan yang ingin diberikan supaya dirinya tidak menjadi usikan anak-anak.


" Sudah...sudah.. apa kata kamu semua cepat siapkan kerja yang cikgu bagi ni. Kalau tak, cikgu tak mahu bagi kamu semua balik hari ni. Cikgu nak semua kerja kena hantar ye hari ni sebelum balik." Helah Najwa sekadar mengusik. Najwa meneruskan ayat-ayat yang belum pun habis ditulis.


" Cikgu!"



" ye Kim. kenapa? kamu dah siap ke? sudah mahu hantar?" tanya Najwa lembut dan sekadar mengusik.


" Cikgu senyuman tu untuk siapa? Pergilah baca dulu mesej tu. Kami risau, kami kena balik lambat nanti, sebab nak kena betulkan ejaan yang ada kat papan hitam tu." Kelas begitu ceria dengan ketawa mereka yang bersatu.



Kali ini Najwa hanya mampu tersenyum dengan usikan mereka, sambil memahami dan mencari tahu akan apa yang sedang di sampaikan oleh muridnya itu. Seketika kemudian, dia tergelak melihat di papan hitam ejaan ayatnya salah, bukan satu malahan 3 ejaan. Kali ini dia tidak mampu berkata apa-apa melainkan berselindung dibalik papan hitam sambil memperbetulkan ejaanya.


" Kim.. dah la tu.. jangan la usik cikgu.. kesian cikgu...kan dah merah muka cikgu..hahaha" simpati Tasya dalam usikan.



“ Aku suka tengok muka cikgu merah. Cikgu nampak comel. Kalau aku dah besar, aku nak kawin dengan cikgu.. tapi semalam mak aku cakap.. orang K.L kalau dah pakai cincin emas kat tangannya, tanda mereka dah ada orang sayang.kan cikgu? ” Acoi yang dari tadi hanya berdiam, ikut bersuara.


Najwa hanya mampu memberikan senyuman manis buat mereka. Di dalam hatinya kini, berbunga riang, ditambah dengan adunan kerinduannya yang menebal. Najwa pantas menghabiskan ayat yang ingin ditulis.


“Sudah.. jangan asyik nak gelakkan cikgu je ye. Nakal kamu semua ni. Cikgu dah siap tulis, kamu semua dah siap salin jawapan dan mula menjawab? Hurm, atau kamu semua tak nak balik.. bagus juga boleh kita buat kelas tambahan lepas ni kan?” kali ini gilirannya pula mengusik mereka.


“Eh cikgu.. tak nak la.. saya nak mandi sungai lepas ni..cikgu pun boleh ikut kami kalau cikgu nak mandi.” Pelawa Ajib.


“ hurm, Jib.. kau ni pun, macam la cikgu kat rumah tu tak ada bilik mandi nak buat mandi...ni semua kau orang punya pasal la ni. Tgok cikgu dah nak denda kita. Habis lah tak boleh baik awal hari ni. Hurmm.. Cikgu kami nak balik awal.” Rayu Syaqira



“ Ok. Kalau semua nak balik awal hari ni. Siapkan cepat. Nanti kita boleh balik sama-sama. Tak da la cikgu balik sorang-sorang.” Najwa tersenyum melihat telatah mereka.



Dia berlalu ke mejanya yang terletak di sisi sudut bahagian hadapan. Dia lantas menarik perlahan beg nya dan menyelok untuk mendapatkan telifon bimbitnya. Bagaikan di duga, dia tersenyum melihat nama yang tertera lantas membuka khidmat pesanan tersebut.



“ Assalammualaikum syg abg. I miss u so much.. Abg rindukan wa sangat-sangat. Wa rindukan abg tak? Abg tunggu wa free ye syg. Dah habis kelas bagitahu abg ya. Secepat mungkin... dah tak tertanggung rindu abg nak berbual dengan pemaisuri hati abg ni.. sayang wa sangat. Abg cintakan wa...



Dia menggulum senyuman manis, tatkala ini dia sempat mengerling jari manisnya yang sudah berisikan cincin emas tanda dia sudah dimiliki.




************************bersambung****************************



P/S: NANTIKAN PART 4. :)
hASiL nUkiLAn :: Benang n Jarum GK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...