IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Thursday, December 23, 2010

AL-KISAH ANAK BERANAK ZAMAN SEKARANG : SPEAKER BARU !!



assalammualaikum... n salam sejahtera.. 

ni nak cerita pasal anak beranak zaman sekarang... kalau dulu dok nak perli mak pon takot.. usahkan perli.. cakap kuat, nak mengeluh dan membangkang pun takot.. tapi zaman sekarang... hahaha

al-kisah....

Satu hari tu aku baru balik dari tempat kerja.. biasalah dimusim cuti pasti bosan duduk di rumah dan wang tidak mengalir dibuku akaun. Yeah! Jadi kerja itu bagus dan satu alternative untuk mengembalikan poket ku sentiasa ceria dengan warna-warni not-not berharga. 

senyum.. senyum... *comel kan.. pic taken from google k..





senyum tanda puas mengecapinya dengan kudrat yang dikurniakan olehNYA.. Terima kasih YA ALLAH...


Hurmm ok sambung kembali, sewaktu itu aku duduk semeja bersama kakak ku untuk menjamu selera malam dan dengan tidak segan mahupun silu aku makan tanpa dipelawa. ibuku datang untuk menemaniku dan kakak ku.. seketika kemudian abgku pula menyusul membawa pinggan kosong yang masih belum berisikan nasinya. Ibu mula membuka topik untuk dibualkan.. dan aku seperti biasa masih lagi menjamu selera dan menikmati hidangan itu sepuasnya kerna kini aku sudah mula sukar dijamu makanan enak yang disediakan oleh ibuku.. biasalah balik pun sebulan belum tentu sekali.. 

Ibu meneruskan cerita-ceritanya dan kakak mula memberikan ucapan sepatah dua.. aku seperti tadi masih meneruskan santapan kerna masih belum ada point untuk aku menyelit bersuara.. melihat telatah kakak dan ibuku apabila ketawa berdekah-dekah akan topik yang melucukan itu aku turut ketawa. Kemudian topik dialihkan, aku sendiri mulanya terpinga-pinga mengapa kakak ku mula berminat untuk mengutarakan suatu topik yang pastinya mencuit hati.. teka ku, kerna dia sudahpun ketawa saat belum pun topik dimula... hahahaha... begini permulaanya..



Kakak: dik, kau nak tau? Tadikan.. hahaha (tergelak tanpa memulakan topik)

Aku: (hanya senyum sumbing melihatnya dengan wajah yang pelik..)

Kakak: tadi... Cik Izzah cakap “mak kau beli speaker baru ke an?”.

Aku: hah? Beli speaker baru?? (masih terpinga.. seketika kemudian aku bertanya)
         Mak beli speaker kereta baru ke?? Membazir je.. baik bagi adik duit tu... hehehe

Mak: (tak kata apa-apa tapi tersipu-sipu)

Abg: (sudah mula tersenyum kambing..menurutku dia sedang menahan gelak)

Kakak: ye dik.. mak dah beli speaker baru.. kalau tak percaya Tanya abg an...

Aku: ye ke bang?

Abg: ye la... cuba pergi tengok jap lagi...

Aku: malas la... mak ni betul-betul membazir...

Kakak: (terus terhembur ketawa yang menyeringai) dik.. kau ni lembab la.....!

Aku: apsal pulak?

Kakak: tadi pagi... aku tengah kemas kat dapur.. mak masak.. sekali tu abg masok dalam lepas basuh
              motor...

Aku: lepas tu?

Kakak: abg katalah.. mak tadi Cik Izzah Tanya “mak kau beli speaker baru ke an?”

Aku: hurmmm... dah tu..

Kakak: aku pun cakap la... fuyyyooo.. mak beli speaker baru...! pastu mak Tanya kat aku..
             “ko tak paham ye wani..?” pastu aku terus kata kenapa? Pastukan dik.. mak cakap la... “abg ko tu       
               perli mak ko ni hah.. aku yang tua ni pun paham...”

Abg: (terus tergelak tanpa sebarang kata)

Aku: hah? ( masih terpinga)

Kakak: aku dengar mak cakap.. aku terus tergelak-gelak kau tau dik... sengal abg kau ni... ada ke patut
              cakap suara mak macam speaker..

Aku: hahahahaha..... abg, kau ni sengal la... ada pulak speaker.. hahahahaah ( terbahak-bahak)

Abg: habis tu mak kat dapur.. aku yang kat luar sampai boleh dengar apa yang mak cakap.. speaker la             
          tue.. ( sekali lagi dia tergelak sambil bercakap dengan ku..)

Aku: haddddooooiii aiiii....

Mak: kuang asam punye anak... (turut tergelak)...hahaha..

Aku: memang lawak...



Mak aku memang kalau cakap tak perlukan mic.. suaranya boleh satu perhimpunan sekolah dengar.. sebab tu la dulu sebelum mak bersuara aku, kakak, abg dan ayah akan mula buat apa yang disuruh dulu.. hahaha.. *takut kena bebel punya pasal...hahahaha* tapi kadang aku rasa sifat ibuku itu menurun pada aku.. aku bersuara lantang.. dan atas sebab itu mungkin aku memang sesuai untuk profession ku ini...  masih mahu tergelak.. hahaha...  mesej yang abg aku sampaikan untuk mak aku memang cukup jelas meski ayat berbunga.. hahahaha..

Sekian..
     

p/s: sesiapa yang rasa nak menggunakan taktik ini kepada mak anda *sekiranya ada masalah yang sama la.. hahaha
       pastikan yang ibu anda sporting dan leh bergurau ataupun sesuai ikot keadaan... kalau tak.. bukan dapat gelak bersama...
       tapi dapat PELEMPANG.. hahahaha..  selamt mencuba yea..

2 comments :

~achai wife here~ said...

nnt ak nk try r as..cm best je..huhu...t follow r blog ak eh..

kualisenduk_cerite said...

aku dah follow blog kau la syg... cube tgok tol2 follower kau tue.. hahaha...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...