IKAN DILAUT, ASAM DIDARAT... DALAM KUALI, BIKIN MUFAKAT..

Wednesday, December 1, 2010

Harga Sebuah CINTA (Part 4)

 Naqib tidak mampu berkata apa-apa. Dia tahu, dia telah melukakan hati isteri kesayangannya malah turut menjerumuskan perkahwinan mereka ke arah kehacuran. Dia hanya melihat isteri yang dicintainya kini membisu. Di hatinya timbul rasa kesal dan bersalah.


“Krinnnggggg!!! Kringggg!!”


Telifon bimbitnya berbunyi. Dia melihat di skrin tertera nama Melissa. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan. Belum pun sempat dia memutuskan talian.


“ Angkatlah bang.. dia menantikan jawapan dari abg..”


“ Tidak syg. Abg takkan biarkan dia menghancurkan rumah tangga kita. Istana yang telah kita bina.”


Najwa diam membisu. Seketika kemudian, telifon masih lagi berdering dan berdering.  Sepertinya pinta untuk diangkat. 


"Angkatlah abg.. tak baik buat org menunggu lama" suara Najwa makin sayu dipendengaran.


Naqib memutuskan talian itu kembali. Berkali-kali sehinggakan tiada deringan yang diterima lagi. Dia berasa aman buat waktu seketika. Najwa masih duduk dibirai katil dan hanya mampu tunduk membisu. Naqib lantas menghampirinya dan mengenggam tangannya. Cuba menenangkan gelodak jiwanya, dia tahu benar walau muka isterinya nampak tenang, namun dalamannya pasti terpukul dengan apa yang terjadi. 


" Wa, pandang la abg Wa... abg bersalah Wa.. maafkan abg Wa... Wa, meski pun dia penah menjadi sebahagian dari hidup abg, tetapi  abg hanya mengimpikan Wa untuk menjadi isteri abg.. abg tahu abg takkan dapt wanita sebaik Wa untuk dijadikan isteri, tetapi untuk mendapatkan seseorang seperti dia ia terlalu senang untuk dicari... Wa syg, abg takkan lepaskan Wa.. Wa masih ingt tak yang Wa penah bagitahu abg sesuatu.. dan abg masih ingat akan sesuatu itu....janji kita Wa... Wa syg... maafkan abg Wa... abg tetap dengan keputusan abg.. yang abg takkan melepaskan Wa.. seumur hidup abg. meskipun abg terpaksa menunggu untuk mendapatkan kemaafan dari Wa...abg sanggup..  maafkan abg Wa.." tanpa diduga, airmatanya bergenangan dan mutiara itu gugur ditapak tangan Najwa. Naqib kemudiannya, mengucup hangat jari jemari Nurin Najwa.



       Setelah beberapa ketika dibiarkan suaminya menyesali akan perbuatannya, dia bingkas bangun serta segera mengambil wuduk, lantas menunaikan waktu solat zohor. Kali ini, solatnya sendirian dan tidak diimamkan. Usai solat, sepert biasa dia akan mendapatkan hantaran yang paling mahal telah diberikan oleh suaminya iaitu AL-QURAN milik suaminya sendiri. Mereka tidak membeli Al-Quran untuk dijadikan hantaran tetapi menggunakan Al-Quran yang sedia ada itu adalah permintaan darinya. 



****************************************************************



" Syg, ada lagi tak barang yang belum kita beli untuk hantaran kita? ingatkan abg, nanti kita pergi cari ya..." ujar Naqib ceria


" Satu lagi bang. Al-Quran."  jwab Najwa ringkas.


" Oohh ya... ok petang nanti abg amik Wa, Wa siap-siap ya kita pergi beli Al-Quran. Wa sebut je warna apa yang Wa nak. Gold atau apa-apa je... akan abg belikan untuk isteri abg." Bersungguh benar bunyinya.


" Tak abg.. Wa akan tunggu abg datang bawa Al-Quran abg pada hari itu.. dan Wa akan persiapkan diri Wa dan bawa Al-Quran Wa untuk dijadikan panduan buat abg. Bagi Wa, Al-Quran bukan untuk dijadikan hantaran dan kemudiannya, hanya diletakkan sebagai perhiasan. Tiada gunanya abg, jika itu yang kita lakukan walaupun abg mampu belikan Wa harga Al-Quran yang sangat mahal, bertakthakan berlian namun jika ia hanya sekadar dijadikan hantaran ia takkan mendatangkan apa-apa. Bagi Wa, walau Al-Quran itu sudah pun luntur warnanya.. ia tetap cantik, tetap bermakna dan tetap panduan buat kita semua selagi tulisan dan kandungannya tidak hilang.." Lembut suara Najwa membuatkan hati Naqib dipukul keinsafan.


" Wa.. abg sangat sygkan Wa. Janji dengan abg ye Wa, andai akan terjadi sesuatu dalam rumah tangga kita kelak. Wa takkan tinggalkan abg.. boleh ye syg.. " rintih Naqib.


" Wa janji abg... apa pun yang berlaku, hidup Wa akn bersama abg dan kita akan tempuhinya bersama-sama. Wa sygkan abg sangat-sangat. Biarlah abg pilihan Wa hingga ke akhir hayat.. Biarkan rumah tangga kita nanti dihiasi alunan suara merdu abg melagukan kalimah Al-Quran. Biarlah Al-Quran menjadi saksi cinta dan istana yang bakal kita bina.." 


" Terima kasih syg. Akan abg lakukan yang terbaik untuk rumah tangga kita kelak. Jika abg lalai dan leka.... Ingtkanlah abg wahai pemaisuriku. Abg sangat bertuah dapat memiliki syg... abg sangat bertuah bakal mempunyai isteri dan ibu kepada anak-anak abg sebaik syg. syg tidakkan ada gantinya. itu janji abg." luah Naqib.


Tanpa diduga airmata yang dulunya menjadi tangisan kegembiraan akan janji yang dipadukan, kini menjadi airmata yang dilanda tsunami dalam rumah tangganya. Najwa memeluk Al-Quran yang sedari tadi di peganganya. Dia mencium lantas menjamah kalimah yang terdapat didalamnya. Naqib hanya melihat dari jauh, dia tahu Najwa sangat jauh hati dengannya.


Dilihat jam ditangan, sudah hampir dua jam Najwa mengaji.Seketika kemudian, deringan kembali berbunyi. " Kringg!! krinnngggggg!!!!"


       Naqib bermalasan untuk melihat telifon bimbitnya, namun atas kesedaranya bahawa Najwa masih berteleku dan mengaji, dia pantas melihat, dan kini dilihatnya bukan nama yang sama, bukan jua nombor yang sama tetapi nombor yang tidak dikenali. Dia lalu mengangkat untuk dijawab.


" Assalammualaikum. ini En. Mohd Naqib Asri ke?" tegas suara yang berada ditalian.


" Ya saya. Kenapa ya, boleh sy tahu siapa yang bercakap?" Naqib menyoal.


" Sy Inspektor Rahman dari Jabatan Penyiasatan Jenayah Bukit Aman. Minta anda ke Jalan Klang Lama  untuk mengesahkan mayat seorang gadis yang ditemui mati... Mangsa membuat panggilan terakhir ke nombor En. Naqib. diminta kerjasama En. " 


" Hurm baiklah, tapi boleh sy tahu siapa mangsa?" suaranya perlahan dan dia melihat Najwa masih kusyuk mengaji.


" Cik Mellisa Edward" ringkas jawapannya.


Bagaikan dipanah petir mendengarkan nama tersebut. sekilas dia mematikan telifon dan bersiap ke sana. 


Najwa menyedari suaminya seperti terkejar sesuatu. Belum pun sempat dia bertanya dan ingin bersalaman, Naqib sudah pun hilang dari pandangannya. Hatinya meruntun sayu, seperti dapat mengagak kemana destinasinya.Dia lantas meneruskan bacaannya dan akhirnya dia telelap.



************************bersambung****************************



P/S: SAMBUNGAN AFTER SY FINAL YEA.. HARAP BERSABAR.. HEHEHE.. =)

P/S/S: CERITA "HARGA SEBUAH CINTA" INI HANYALAH REKAAN SEMATA-MATA. TIADA KENA MENGENA ANTARA YANG HIDUP MAHUPUN YANG BARU DILAHIRKAN ATAU PUN YANG TELAH MENINGGAL DUNIA... INI JUGA BUKANLAH KISAH PENULIS, KERANA PENULISNYA BELUM PUN BERKAHWIN.. [KERANA RAMAI YANG BERTANYA.. MAKA SY DGN INI BUAT PENGUMUMAN.. HIK3.. INI JUGA ADALAH HASIL KARYA SAYA 100% DGN KERINGAT SY.. BUKAN CIPLAK YEA.. HARAP MAKLUM.. =) ]

BOLEH JUGA DIBACA :: Benang n Jarum GK  Facebook.com http://www.facebook.com/SuaraTersekatGK

  

4 comments :

~ Warna Warni Kehidupanku ~ said...

pasnie cite pasal aku plak k huhu

SuaraTersekat said...

hehehe... :) insyaAllah...

~ Warna Warni Kehidupanku ~ said...

haha okeh...

Amiyrah mira said...

HIHHI..x sbr nk tggu epi last..bru je syok baca..ayyoo..hihi..best2..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...